Felkoder/Felmeddelanden: Allente 1 och OnePlace

Har du fått upp ett meddelande på din tv med en felkod? Starta en chatt med oss och ange felkoden så ger vi dig tips på hur du kommer vidare. Här nedan har vi också listat vanligt förekommande felkoder för Allente 1- och OnePlace-boxen.

Felmeddelanden

  • Får du detta felmeddelande så hittar du en detaljerad felsökningsmall här.

  • Får du detta felmeddelande så hittar du en detaljerad felsökningsmall här

  • Ingen tillgång är ett felmeddelande för äldre boxar och uppstår när boxen inte lyckas länka upp sig till utbudet från programkortet. Vid dessa felmeddelanden följer det alltid med en siffra i slutet

     

    Ingen tillgång (1/2/3/4/5/6/7/9/10/11/12)

    Felsökning:

    1. Skicka signal från min sida
    2. Kontrollera att det är ett korrekt kort. Kortnummer för dessa boxar brukar börja med numren 01137 eller 020.
    3. Fabriksåterställning av boxen
    4. Köpa en ny tv-box då felet kan komma internt från boxen.

  • Detta är ett felmeddelande som uppstår när boxen saknar en internetanslutning när man försöker använda en tjänst i boxen som kräver internet.

    Exempel på tjänster som kräver internet:

    • När man streamar en film.
    • Använda en app
    • Titta på internetsända kanaler (History, History 2) 

    Lösning:

    1. Ställa om boxen till Lätt Standby om den inte redan är det.
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Skärmsläckare -> Energisparalternativ (Lätt standby = grå)
    2. Se över att din bredbandsanslutning fungerar som den ska.
      Fungerar inte ditt bredband och du har tecknat bredband hos Allente. Följ våran sida för felsökning av bredbandet. Har du inte bredband hos Allente? Kontakta din bredbandsleverantör för felsökning.
    3. Utför en fabriksåterställning av boxen.
    4. Starta om bredbandsutrustningen och boxen.
    5. Låt all utrustning vara avstängt i 5 minuter (Box och router)

Felkoder

  • Detta är en felkod som uppstår när boxen saknar en internetanslutning i fösrtagångsinstallationen.

    Lösning:

    1. Ställa om boxen till Lätt Standby om den inte redan är det.
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Skärmsläckare -> Energisparalternativ (Lätt standby = grå)
    2. Se över att din bredbandsanslutning fungerar som den ska.
      Fungerar inte ditt bredband och du har tecknat bredband hos Allente. Följ våran sida för felsökning av bredbandet. Har du inte bredband hos Allente? Kontakta din bredbandsleverantör för felsökning.
    3. Utför en fabriksåterställning av boxen.
    4. Starta om bredbandsutrustningen och boxen.
    5. Låt all utrustning vara avstängt i 5 minuter (Box och router)

  • Detta är en felkod som uppstår när tv-boxen inte kan hitta någon information om kanalerna för att boxen saknar en uppkoppling till bredbandet.

    Felsökning

    1. Pröva med att rensa data i boxen
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data.
    2. Testa en fabriksåterställning av boxen.

  • Tv-kanalen eller innehållet ingår inte i ditt tv-paket. Uppgradera ditt paket direkt via Min sida eller kontakta kundservice vid frågor.

    Felkoden kan även uppstå vid förstagångsinstallation utan internet.

    Lösning

    Se till att man får signal via fiber och sedan rensa data

  • Kanalen du vill se ingår inte i ditt tv-paket. Uppgradera ditt tv-paket via Min sida eller kontakta kundservice om du har frågor.

  • Testa att radera innehåll på hårddisken och prova sen igen.

    För att radera enskilda inspelningar:

    Meny - Inspelningar - markera och tryck OK på den inspelningen som du vill radera - tryck OK på den orangea "radera inspelning" knappen.

    För att radera flera inspelningar samtidigt:

    Meny - Inspelningar - knappa ner till Hantera dina inspelningar - markera de inspelningar du vill radera (En ikon som liknar en soptunna syns i det nedre högra hörnet) - Pila åt höger mot soptunnan - Tryck på radera alla valda inspelningar

    1. Testa att ta ut hårddisken ur boxen och stoppa tillbaka den igen. Är den ordentligt ansluten? Försök nu igen.
    2. Rensa boxens data: Meny - Inställningar - Allente - Rensa data
    3. Fungerar inte detta Kontakta kundservice via telefon 0770 27 27 00. Du kan även chatta med oss genom att klicka på ikonen till höger.

  • Du har för många samtidiga inspelningar på gång samtidigt. Se över om du har flera inspelningar som är plannerade samtidigt i: Meny - Inspelningar.

    Observera att Allente 1 & Oneplace boxen har en maxgräns på 3 inspelningar som kan spelas in samtidigt. Om det visar sig att du försöker spela in mer än 3 inspelningar så kan denna felkod träda fram.

    Lösning

    Ta bort antalet plannerade inspelningar tills det blir tre kvar i inspelnings menyn.

  • Att du får upp detta felmeddelande kan bero på flera anledningar, t.ex. att boxen har stängts av under inspelningen. Tips:

    Se till att boxen är inställd på "Lätt standby".

    För att ställa boxen på lätt standby läget.

    Gå till Meny - Inställningar - Enhetsinställningar - Skärmsläckare - Energisparalternativ - Ändra till "Av"

  • Detta felmeddealnde dyker upp om du försöker göra en inspelning på en kanal som inte ingår i ditt tv-paket. Uppgradera ditt tv-paket via Min sida eller kontakta kundservice om du har frågor.

  • Får du upp denna felkod beror problemet på att det var för dålig signal på den kanal som du ville spela in på.

  • Denna felkod uppstår om man nyligen har bytt ut sin tv box och använder samma hårddisk från gamla boxen utan att den har formaterats först.

    Lösning:

    Formatera hårddisken/minneskort:
    Meny > inställningar > Inställningar för Inspelning > Hårddisk/minneskort > Välj Hårddisk eller Minneskort och tryck sedan formatera.

  • Denna felkod uppstår om man nyligen har bytt ut sin tv box och använder samma hårddisk från gamla boxen utan att den har formaterats först.

    Lösning:

    1. Starta om boxen från boxinställningar.
      Meny -> inställningar -> Enhetsinställningar -> Starta om
    2. Formatera hårddisken.
      Meny -> Inställningar -> Inställningar för inspelning -> Hårddisk/Minneskort -> Välj hårddisk eller minneskort -> Formatera Hårddisken/Minneskortet

     

     

  • Du behöver formatera hårddisken. Detta kan uppstå om du har en ny hårddisk eller om du tidigare har anslutit hårddisken till en annan box.

    Formatera hårddisken/minneskort:
    Meny > inställningar > Inställningar för Inspelning > Hårddisk/minneskort > Välj Hårddisk eller Minneskort och tryck sedan Formatera.

  • A016 är en felkod som kan uppstå när man kopplar in en ny hårddisk till TV boxen eller använder en tidigare hårddisk med ny box.

    Lösning:

    Du behöver formatera hårddisken. Detta kan uppstå om du har en ny hårddisk eller om du tidigare har anslutit hårddisken till en annan box.

    Formatera Hårddisken:
    Meny > inställningar > Inställningar för Inspelning > Hårddisk/minneskort > Välj Hårddisk eller Minneskort och tryck sedan Formatera.

  • Detta problem beror mest troligt på dålig/svag internetuppkoppling.

    Tips! Starta om boxen genom: Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Starta om

  • A018 är en felkod som uppstår när man försöker radera en inspelning manuellt.

    Lösning

    Starta om boxen med att dra ut strömsladden, vänta i några sekunder och plugga in den igen.

  • Du har för många samtidiga inspelningar på gång samtidigt. Se över om du har flera inspelningar som är plannerade samtidigt i: Meny - Inspelningar.

    Observera att Allente 1 & Oneplace boxen har en maxgräns på 3 inspelningar som kan spelas in samtidigt. Om det visar sig att du försöker spela in mer än 3 inspelningar så kan denna felkod träda fram.

    Lösning

    Ta bort antalet plannerade inspelningar tills det blir tre kvar i inspelnings menyn.

     

  • Detta är en felkod som uppstår när uppstarten av boxen inte gick igenom.

    Lösning:
    ⦁ Starta om boxen
    Fabriksåterställning av boxen 

    OBS! har du ett minneskort eller hårddisk inkopplad i boxen? koppla ifrån dessa innan en fabriksåterställning utförs, annars raderas dina inspelningar.

  • Detta är en felkod som uppstår när boxen inte känner av en hårddisk efter vid försök att spola tillbaka i live material.

    Lösningar

    1. Kontrollera att hårddisken är korrekt ikopplad
    2. Är detta en hårddisk som har flyttats från en annan box då behöver hårddisken formateras först.
      Meny - inställningar - Inställningar för Inspelning - Hårddisk/minneskort - Välj Hårddisk eller Minneskort och tryck sedan Formatera.

  • Du behöver sänka upplösning på din tv. Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Upplösning

  • Detta är en felkod som uppstår när boxen tappar behörighet till utbudet.

    Felsökning:

    1. Skicka signal
    2. Starta om boxen via inställningarna
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Starta om

  • A029 är en felkod som uppstår när Fjärkontrollen får ett fel under uppdatering där boxen inte lyckas ansluta med Allente fjärrkontrollen. Vanligtvis brukar denna felkod uppstå under förstagångsinstallationen av boxen.

    Felsökning
    Flytta fjärrkontrollen närmare boxen och tryck på OK knappen flertal gånger tills boxen lyckas få kontakt med fjärrkontrollen. Göra en ny förstagångsinstallation.

  • A030 är en felkod som uppstår när programinformationen inte tas emot korrekt i Offline eller Online läge i boxen

    Felsökningar:

    1. Kontrollera parabolsignal/fibersignal.
    2. Se on playtjänsten fungerar.
    3. Starta om boxen.
    4. Rensa data.

  • A031 är en felkod som uppstår när man försöker starta upp ett innehåll från boxens playtjänst.

    Felsökning:

    1. Rensa boxens data

  • A032 är en felkod som uppstår när en TV apparat inte kan hantera HDCP version 2.2 (Kopieringsskydd). Oftast är det äldre 4k och UHD TV-modeller som har detta problem.

    Felsökning:

    1. Koppla boxen direkt till TV apparaten med samma hdmi kabel som medföljer boxen. Används denna kabeln byt till en annan HDMI port bakom TV apparaten.
    2. Ifall boxen är kopplad med HDMI till en förstärkare eller ljudanläggning och vidarekopplad i TVn är det viktigt att samtliga apparater har stöd för samma version av kopieringsskyddet.
    3. Visar det sig att TV apparaten har en äldre version av kopieringsskyddet som tex version 1.4 (Se över manualen för din TV apparat eller kontakta TV tillverkaren för att hitta denna information.) och boxen är kopplad via en ljudanläggning med HDMI kabel så behöver man koppla om boxen direkt till TVn med HDMI kabeln och sedan använda en S/PDF kabel (Optisk kabel) mellan box och ljudanläggningen eller mellan ljudanläggning och TV.

  • A033 är en felkod som uppstår när boxen inte känner av att en hårddisk är ansluten vid inspelningsförsök.

    Felsökning:

    1. Används en hårddisk för lagring: Koppla ur och återanslut sladden mellan hårddisken och boxen. Används ett SD kort för lagring: Ta ut kortet och sätt tillbaka det i boxen.

  • Boxen har stängts av under inspelningen. Tips: Se till att boxen är inställd på "Lätt standby". Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Skärmsläckare>Energisparalternativ>Ändra till "Lätt standby".

  • A037 är en felkod som uppstår när boxen är endast ansluten med internet via ethernetkabeln och det inte är korrekt inkopplat

    Felsökning:

    1. Anslut boxen till Wifi

  • A038 är en felkod som uppstår när WiFi saknas under förstagångsinstallationen.

    Lösningen till detta problem är att kontrollera att all hårdvara relaterat till WiFi uppkopplingen är korrekt inkopplat och igång. Om det visar sig att det är uppkopplat och igång så behöver man göra en omstart på WiFi hårdvaran och göra en fabriksåterställning i boxen.

  • A039 är en felkod som uppstår när Allente boxen är uppkopplad mot fel bort i tjänstefördelaren, att fibersignalen inte är aktiv eller så är det en störning i signalen.

    Felsökning:

    1. Kontrollera din tjänstefördelare och läs igenom vilka portar är aktuella i din fastighet.

  • Boxen saknar fiber-tv-signal.
    Kontrollera att nätverkskabeln är inkopplad i rätt port.
    Läs mer här

  • A041 är en felkod som uppstår när man försöker hyra/köpa film men har tv via ett kollektiv avtal.

    Lösning:

    För att kunna hyra eller köpa filmer så behöver man ett privat abonnemang.

  • A056 är en felkod som uppstår när man startar boxen och bara får en svart skärm där TV bilden ska vara.

    Felsökning:

    1. Starta om boxen via strömbrytaren på baksidan eller via boxens inställningar:
      Meny - Inställningar - Enhetsinställningar - Starta om 

  • B010 är en felkod som uppstår när grundinformationen inte kunde laddas in. Felet tyder på att boxen saknar en bredbandsuppkoppling.

    Felsökning:

    1. Kontrollera internetuppkopplingen.
    2. Starta om boxen.

  • B011 är en felkod som uppstår när kanallistan inte kan laddas in korrekt. Felet brykar tyda på ett internetproblem.

    Felsökning:

    1. Kontrollera att bredbandet funkar och gör en omstart av boxen och ävrig bredbandsutrustning (router).
    2. Starta om boxen.

  • B020 är en felkod som uppstår när boxen tappar synkning med utbudet.

    Felsökning:

    1. Skicka signal till boxen via min sida

  • Detta problem kan bero på att boxen tappat sin internetanslutning. Kontrollera att ditt internet fungerar hemma och se till att boxen är uppkopplad (via nätverkskabel eller wifi).
    Välj sedan "Prova igen".

    Det du som kund kan testa själv är följande:
    Dra ut strömmen till Allente 1.
    Sedan dra ut strömmen på router samt tjänstefördelare (om ni har tjänstefördelare)
    Låt strömmen vara frånkopplad minst 5 minuter.
    Koppla in strömmen igen på tjänstefördelare och router, dubbekolla på dator eller mobil om WiFi fungerar
    Koppla in strömmen till Allente 1

    Kontakta kundservice om problemet kvarstår.

  • Detta problem kan bero på att boxen tappat sin internetanslutning. Kontrollera att ditt internet fungerar hemma och se till att boxen är uppkopplad (via nätverkskabel eller wifi). Välj sedan "Prova igen". Kontakta kundservice om problemet kvarstår.

  • Kontrollera att ditt internet fungerar hemma eller att din eventuella "surfpott" inte är slut (om du har mobilt bredband)

    Det du som kund också kan testa själv är följande:
    Dra ut strömmen till Allente 1.
    Sedan dra ut strömmen på router samt tjänstefördelare (om ni har tjänstefördelare)
    Låt strömmen vara frånkopplad minst 5 minuter.
    Koppla in strömmen igen på tjänstefördelare och router, dubbekolla på dator eller mobil om WiFi fungerar
    Koppla in strömmen till Allente 1


    Kontakta kundservice om problemet kvarstår. 

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Detta problem kan uppstå på grund av bredbandsuppkopplingen och kopieringsskyddet i boxen. 

    Lösningar:

    1. Kontrollera att du har en bredbandsuppkoppling till boxen
    2. Har boxen en uppkoppling koppla ur andra enheter inkopplad med HDMI kabel till tv apparaten.
    3. Pröva att ändra upplösning i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Upplösning -> välj 1080p i 50hz
    4. Rensa data i boxens inställningar
      Meny -> Inställningar -> Appar -> Allente -> Rensa data

  • Dessa felkoder uppstår när man försöker ladda ner innehåll i playtjänsten.

    Felsökning:

    1. Uppdatera mjukvaran i boxen.
    2. Kontrollera att boxen är ansluten till internet.
    3. Starta om boxen.

  • B093 kan uppstå när användargränssnittet kunde inte laddas in under förstagångsinstallationen.

    Felsökning:

    1. Kontrollera att internet funkar.
    2. Starta om boxen.
    3. Starta om fabriksåterställningen.

  • Felkod B100 uppstår när ett försök att hyra film genom playtjänsten misslyckades. Detta kan ske om man försöker hyra en specifik film eller så kan problemet ske för alla filmer i playtjänsten.

    Felsökning:

    1. Rensa data.

  • Felkod B101 - Köp ej tillgänglig kan uppstå när historiken för tidigare köp av hyrfilmer inte lyckas ladda in.

    Felsökning:

    1. Starta om boxen
    2. Rensa data

  • B113 är en felkod som uppstår närförsök till användning av röstsökningsfunktionen misslyckades.

    Felsökning:

    1. Kontrollera bluetooth kopplingen till fjärrkontrollen via inställningarna i boxen, Fjärrkontrollen heter "AL RC" i bluetooth inställningarna. (Fjärrkontrollen i detta fall är i IR läget så det ska funka att navigera runt i menyer).
    2. Rensa data i boxen.
    3. Fabriksåterställning.

  • Dessa felkoder uppstår när att boxen inte känner av det fabriksparade programkortet i boxen.

    Felsökning:

    1. Starta om boxen.
    2. Rensa data.
    3. Fabriksåterställning av boxen.

  • Din box är inte korrekt registrerad. För att lösa problemet behöver du kontakta kundservice.

  • Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • C014 är en felkod som uppstår när man försöker kolla på innehåll i boxen men boxen tror att den är inkopplad i ett annat land. Problemet brukar förekomma när Boxen plockar fel IP

    Felsökning:

    1. Kontrollera vad för IP adress som boxen plockar via:
      Meny (Blå knapp) - Inställningar (kugghjulet)-Nätverk och internet - IP Inställningar (Längst nere) - DHCP.
    2. Stäng av all fiber och bredbandsutrustning i några minuter och starta om TV boxen.
    3. Fabriksåterställning av boxen.

    Funkar inget av dessa felsökningar? Kontakta våran kundtjänst.

  • Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • Boxen behöver aktiveras.

    SMS:a LINK “mellanslag” ditt vUA-nummer* till 71027.

    *) På klisterlappen under boxen står fyra olika sifferkombinationer. Den nedersta är vUA-numret.

  • Prova med att stänga av boxen och därefter ta ut hårddisken. Stoppa sen in hårddisken igen och slå på boxen. Försök nu göra en ny inspelning.

    Funkar det inte därefter så är nästa steg att formatera hårddisken via menyn Meny -> Inställningar -> Enhetsinställningar -> Hårddisk -> Formatera hårddisken -> Formatera nu.

    OBS! Detta innebär att hårddisken fabriksåterställs och allt material som finns lagrat på den (som inspelningar) raderas!

  • Inspelningen misslyckas pga att det finns för lite utrymme på hårddisken

    • Kontrollera utrymme på hårddisken genom att gå in på Inspelningar / Hantera dina inspelningar / Kontrollera sedan hur mycket utrymme som finns ledigt längst upp till höger. 
    • - Testa radera någon inspelning genom att gå in på Inspelningar / Hantera dina inspelningar / Markera någon inspelning genom att trycka OK / Pila sedan höger så du kommer till papperskorgen och tryck OK
    • - Ta ut/in hårddisk och prova igen

  • M012 är en felkod som uppstår när man försöker Schemalägga/Påbörja en inspelning.

    Felsökning:

    1. Fabriksåterställning av boxen utan inspelningshårdvara (Hårddisk eller SD kort) inkopplad i boxen.

  • M013 är en felkod som uppstår när man har påbörjat en inspelning men avslutat den innan 10 sekunder har gått.

  • M015 är en felkod som uppstår när inspelningen misslyckas för att hårddisken är full.

    Felsökning:

    1. Är det en ny hårddisk som ingen inspelning har lagrats på ännu, gör en formatering.
    2. Radera gamla inspelningar.

  • Att du tillfälligt tappat satellitsignalen kan bero på flera saker. Testa vår felsökningsguide för signalproblem här. Kontakta kundservice om du inte lyckas lösa problemet själv. 

  • M018 uppstår när boxen inte känner av programkortet efter synkningsförsök till utbudet misslyckades.

    Felsökning:

    1. Fabriksåterställning

  • M020/M022/M023 är felkoder som uppstår när man försöker spela in innehåll men verifieringen av innehållet har inte godkännts av inspelningssytemet.

    Felsökning:

    1.  

  • Boxen har stängts av under inspelningen. Tips: Se till att boxen är inställd på "Lätt standby". Gå till Meny>Inställningar>Enhetsinställningar>Skärmsläckare>
    Energisparalternativ>Ändra till "Lätt standby".

  • Testa att göra boxen strömlös eller starta om boxen. Gå till Meny>Inställningar> >Enhetsinställningar>Om>Starta om

    • Kontrollera att nätverkskabeln är korrekt ansluten, både till boxen och till tjänstefördelaren
      (detta felmeddelande kan komma fram om Trådlösa bryggor har tappat kontakt med varandra)
    • Testa byt nätverkskabel för att kontrollera om den ev är skadad.

  • M037 är en felkod som brukar uppstå när om man har ett SD kort och hårddisk inkopplad samtidigt.

    Koppla ut Hårddisk eller Minneskort för att lösa problemet.

  • Detta problem kan uppstå om din box har dålig tv-signal. På www.allente.se/driftinformation kan du se om du just nu påverkas av en tillfällig driftstörning.
    Om inte, kontakta kundservice eller lägg en egen felanmälan här

     

     

  • Detta felmeddelande kan dyka upp av flera orsaker, till exempel på grund av ett signalproblem/driftstörning. Mer information om hur du kan gå vidare när du råkat ut för ett signalproblem hittar du här.

    Här kan du se om det är en driftstörning hos just dig.

    Är det ingen driftstörning för närvarande hos just dig så kan du lägga en egen felanmälan här

  • M044 är en felkod som uppstår när man försöker titta på flera kanaler samtidigt i boxen.

    Detta löser man genom att byta till en annan kanal eller starta om boxen.