Behöver du teknisk hjälp med att komma igång med tv och/eller bredband?

Vi samarbetar med Smartify och kan erbjuda personlig hjälp med installation. En tekniker kommer hem till dig på avtalad tid och ser till att du kommer igång med fibertjänsterna du har beställt från Allente.

Installationshjälpen inkluderar följande:

  • Inkoppling av tv-boxar
  • Inkoppling av eventuell router och trådlös tv-brygga
  • Inkoppling av internet
  • Anslutning av boxen till wifi
  • Demonstration av hur boxen fungerar med tv-kanaler, streaming samt fjärrkontrollen.
  • Förläggning av medföljande kabel. I installationen ingår en kabel på upp till 20 meter, som i möjligaste mån placeras längs innerväggar och bakom möbler för minsta synlighet.
  • Resa tur och retur till kund (ej RUT-berättigad avgift)

Vad innebär installationshjälpen?

Installationshjälpen innebär att teknikern installerar dina beställda tjänster så att du kan komma igång och börja använda dem. När teknikern är klar ska du ha fått tillgång till bild i din tv, och fungerande internet om bredband ingår i installationen*. Du får också hjälp med en kort demonstration och genomgång av tjänsterna så som tv-kanaler, streaming, hyr- och köp av film i tv-boxen samt fjärrkontrollen.

* Smartify ansvarar för att du får bild i rutan och fungerande internet om det inte är ett fel som är hänförligt till det öppna fibernätet och/eller Allente. T ex om Allente inte kan aktivera dina fibertjänster pga att en tidigare leverantör fortfarande är aktiv hos dig.

 

Tilläggstjänster hos Smartify

Vid samma besök kan du lägga till andra tjänster som dragning av kabeln i kabelkanal, dra kabel längre än 20 meter, sätta upp extra bredbandsuttag osv. Samt även möjlighet att köpa till installation av t ex dator och skrivare. Vill du lägga till detta kan du prata med teknikern på plats eller kontakta Smartify i förväg.

Vad kostar installationshjälpen?

Det är möjligt att beställa installationshjälp med RUT-avdrag till en kostnad av 595 kr.

(Pris utan RUT-avdrag är 1095 kr inkl moms)

Beställ installationshjälp

Installationshjälp kan bokas för tjänster via fiber, till exempel bredband och telefoni. Det är möjligt att beställa installationshjälp med RUT-avdrag till en kostnad av 495 kr. Efter beställningen kontaktar Smartify dig inom 4 dagar för att komma överens om en tid som passar för besök. En tekniker skickas ut inom 4-8 arbetsdagar från det att du skickade beställningen.

Fyll i formuläret nedan och klicka på SKICKA IN. Smartify kontaktar dig inom 24 timmar för att boka en tid.

Formulär för beställning av installationshjälp

Hur kommer jag i kontakt med Smartify?

För kunder med tjänster via fiber: Smartify, 0774-46 60 60.

E-post: hej@smartify.se.

Frågor och svar

    
  • Vem utför installationshjälp hemma hos mig?

    Smartify är Allentes samarbetspartner när det gäller installationshjälp för fibertjänster.

  • 
  • Hur fungerar RUT-avdraget?

    Sedan 2016 omfattas IT-tjänster i hemmet av RUT, vilket betyder att du får göra avdrag för installationstjänster*. Som kund faktureras du endast det belopp du ska betala, det vill säga summan efter avdrag. Smartify sköter administrationen och rapporteringen till Skatteverket åt dig. Skatteverkets krav för RUT-avdrag återfinns här.

    Du som kund ansvarar för att du är berättigad till RUT-avdrag. Om det efter beställning visar sig att avdrag ej kan beviljas behöver du, mot faktura, erlägga ett belopp för icke beviljat RUT-avdrag till Smartify. 

    *Enligt Skatteverket är framkörningen om 95 kr inkl moms inte RUT-berättigande

  • 
  • Hur betalar jag för installationshjälp i hemmet?

    Om du har valt att köpa till installationshjälp av Smartify, kommer du att betala direkt till Smartify. Du kan betala med kort eller swish på plats, eller efter överenskommelse få en faktura. Vid fakturabetalning tillkommer en faktureringsavgift på 49 kr på fakturabeloppet. Om annat ej framgår är förfallotiden för fakturor 10 dagar.

    Tjänsten betalas inte via din faktura från Allente.

  • 
  • Hur kan jag beställa installationshjälp?

    En beställning kan göras via Allentes säljkanaler, men du kan också lägga en beställning via kontaktformuläret på den här sidan, eller genom att kontakta Smartify via kontaktuppgifterna (e-post eller telefon) som står under kontaktförmuläret. När en beställning eller intresseanmälan är lagd kontaktar Smartify dig för att färdigställa bokningen och boka en tid för besök. Smartify bekräftar sedan beställningen via e-post, SMS eller på telefon.

     

    Har du redan en bokning hos Smartify och vill beställa tillägsstjänster så kan du göra det.

     

    Normalt skickas en tekniker ut inom 4-8 arbetsdagar från det att du skickade beställningen.

  • 
  • Jag beställde installationshjälp i samband med att jag tecknade avtalet med Allente. Vad händer sen?

    Efter beställningen i någon av våra säljkanaler kontaktar Smartify dig för att komma överens om en tid som passar för besök. En tekniker skickas ut inom 4-8 arbetsdagar från det att du skickade beställningen.

  • 
  • Vad gäller om jag ångrar mig?

    Om du ångrar din beställning senare än 24 timmar på vardagar före besöket, eller om du inte är hemma på överenskommen tid debiteras du 295 kr i avgift.

  • 
  • Får jag någon garanti på jobbet?

    Smartify lämnar 1 månads trygghetsgaranti på utförda tjänster. Trygghetsgarantin innefattar det arbete som utförts.